Det finns flera enkla sätt man kan sänka blodtrycket på, och även om orsaken till det höga bloctrycket är ovisst finns det flera saker man kan göra för att sänka blodtrycket.

Sänka blodtrycket

Ett förhöjt blodtryck leder inte alltid till svåra symtom. Många gånger kan en person gå med högt blodtryck i flera år utan att egentligen uppleva några större besvär annat än trötthet och huvudvärk. Däremot så sliter högt blodtryck på de inre organen, allt från hjärna och hjärta till njurar och blodkärl. På sikt kan det orsaka mycket svåra tillstånd som exempelvis stroke, hjärtinfarkt, njursvikt eller åderförkalkning. Inte sällan förhöjs blodtrycket med åldern och det är inte ovanligt att män upplever ett ökat blodtryck redan i 25-30 årsåldern. För kvinnor kan det dröja upptill 40-års åldern. I takt med ökat blodtryck ökar också risken för följdsjukdomar. Därför är det mycket viktigt att ha en kontinuerlig uppsikt över sitt blodtryck och börja sänka blodtrycket om det visar sig vara nödvändigt.


högt blodtryck

Hur kan man sänka blodtrycket?

I en akut situation går det att snabbt sänka blodtrycket genom medicinering. Men om blodtrycket inte är mycket högt är det ingen större brådska att sänka. Förutom hög ålder och ärftlighet är livsstilsfaktorer bland de vanligaste bakomliggande orsakerna för högt blodtryck. Då tillståndet vanligtvis är livslångt kan det vara en bra idé att inte lägga sig i högriskgruppen utan istället försöka ändra sin livsstil helt och hållet. Genom att vara uppmärksam på sin vikt och försöka hålla "formen" kan man sänka sitt blodtryck och undvika att det går upp för mycket. Även genom att röra sig mer och tänka över sina alkohol- och tobaksvanor kan man förbättra situationen

Viktiga förändringar för att sänka blodtrycket

1.Sluta bruka tobak – kommer säkert att hjälpa till att sänka blodtrycket men kan vara en god idé ändå.

2.Minska alkoholintaget – testa att vara alkoholfri en månad och se vad som händer med blodtrycket.

3.Minska saltintaget – Även om du inte tillsätter något salt alls till din mat får du garanterat i dig det salt du behöver. Allt extra salt är onödigt och ökar risken för förhöjt blodtryck.

4.Öka motionen – Det behöver inte handla om att börja satsa på Stockholm maraton utan kan räcka med att ta trapporna istället för hissen.

5.Banta – Om du tar tag i de fyra ovanstående punkterna är det mycket möjligt att vikten också minskar. Även en liten viktminskning kan spela stor roll för att sänka blodtrycket.

6.Upprätthåll kontakt med din läkare – Dels för att få råd och hjälp men också för att kontrollera blodtryckets utveckling.

7.Köp en blodtrycksmätare – genom att mäta kontinuerligt och strukturerat kan du skapa dig en bild av ditt blodtryck, finna dina riskfaktorer och se resultat. En del patienter upplever ett hoppande blodtryck som skiftar starkt. Då kan det vara extra värdefullt med täta, situationsanpassade mätningar. Läs mer om blodtrycksmätare.


Kost och mat som sänker blodtrycket

Då blodtrycket är starkt beroende av vad du stoppar i dig finns det också bra och dålig mat. De flesta sorts snabbmat och halvfabrikat innehåller stora mängder socker, salt och fett. Överlag kan man säga att det är bäst att undvika alla former av skräpmat, godis, chips mm. Exempel på andra matvaror som leder till förhöjt blodtryck är lakrits, te och kaffe. Genom att undvika kost som förhöjer blodtrycket och istället äta mer av sådant som sänker blodtrycket kan du nå långt. Det finns olika typer av mat mot högt blodtryck. Bland det bästa är att äta mycket frukt och grönt. Det innehåller ämnen som vidgar blodkärlen är sänker blodtrycket. För den som behöver en kost som sänker blodtrycket finns den s.k. DASH-dieten att följa. Den innehåller ett fullständigt program som hjälper till med viktminskning och sänkning av blodtryck. Dieten innehåller stora mängder frukt och grönt samt kraftig minskning av salt och animaliskt fett.


annons




Artiklarna på sidan är inte skrivna av läkare och ska endast ses som ett kompliment till en läkares bedömning. Vi tar inte ansvar för eventuella faktafel.